woensdag 20 juni 2012

Extra van Eric

Onderstaand bericht ontving ik van Eric. Ik plaats het graag op mijn weblog.


Wij waren van dag 29 t/m dag 36 te gast aan boord van de Antje Elisabeth. Het is een eer geweest om een week op zo’n mooie boot door te brengen en te genieten van de gastvrijheid van Renze en te genieten van de prachtige omgeving in Mecklenburg-Vorpommeren en Brandenburg.

Vanuit een aangeboren beroepsdeformatie hebben wij op de terugweg naar NL geëvalueerd welke zgn ‘learning-outcomes’ er in die week aan de orde zijn geweest.
 
Zonder volledig te kunnen zijn komen wij tot de volgende punten:

• In sluizen is een verschil tussen de grüne en rote Hebel. Tineke heeft dat proefondervindelijk ervaren.
• Bakboord is gewoon links en stuurboord rechts.
• Touw en landvast zijn evenveel gebruikte synoniemen.
• Stootwillen heten ook fenders (nee, niet dat gitaarmerk).
• Er is een positieve correlatie tussen de snelheid van het laten zakken van de mast en de nabijheid van de brug.
• Bij het aanleggen moeten de knopen in het touw niet aan wal, maar aan boord worden gemaakt.
• Een klein schip (< 20 meter) verleent altijd voorrang aan een groot schip.
• Boordlichten zijn groen voor stuurboord en rood voor bakboord. 
• Grote boodschappen gaan goed door een smal pijpje.
• Als je bergop vaart houd je de groene boeien rechts, bergaf aan de andere kant.
• Als je aanmeert voor een overnachting is de eerste opdracht om een internetverbinding te vinden. Louche speelhallen mogen bij de speurtocht niet worden overgeslagen.
• In sluizen zijn er zijn bolders en glijstangen.
• Knopen haal je uit een elektrasnoer door rekening te houden met de wet van Buys Ballot.
• Er is altijd wel een verlengsnoer aan boord te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten