woensdag 20 juni 2012

Dag 38 t/m 40

Dag 38, maandag 18 juni

We hebben een vrije dag in Berlijn. Van nicht Petra heb ik al eerder gehoord dat het leuk is om Berlijn op de fiets te bekijken. Gisteren stuurde ze een SMS met het adres van Fett Tyre. Zij organiseren fietstochten onder leiding van een gids. We besluiten om dat te gaan doen. We gaan dit keer met de S Bahn naar Alexanderplatz en vinden Fett Tyre al snel naast de grote TV toren. We hebben nog tijd om nagellakje voor Annelies te kopen en ook nog voor een koffie.

De fietsgroep

Bij een temperatuur van 31 graden stappen we op de fiets en onder leiding van onze Londense gids Jack, zien we de belangrijkste toeristische hoogtepunten van Berlijn. Je verwacht over drukke wegen te fietsen, maar het tegendeel is waar. Berlijn kent veel fietspaden en als er geen fietspaden zijn, dan ga je over de stoep. Verkeersregels waar we in Amsterdam niet aan moeten denken. Driekwart van de tocht gaat door het voormalige Oost Berlijn. Voor de lunch stoppen we bij een Biergarten vlakbij de dierentuin. We nemen allebei Bratwurst en een biertje. Om vier uur zijn we terug op het Alexanderplatz na een prachtige tocht. Petra bedankt voor de tip.

Berlijn toen en nu

Toen

Nu

Met de S Bahn gaan we terug naar Spandau en daar doen we boodschappen bij de Lidl. We vinden dat we zo langzamerhand wel een drankje hebben verdiend. Dichtbij de haven is een hotel met een mooi terras aan het water. Daar gaan we naar toe. We hebben de Prosecco en het biertje nog maar net, of het begint te regenen. We gaan snel naar binnen. Op mijn niet al te hoopvolle vraag of er WIFI in het hotel is, krijg ik een positief antwoord. Ik fiets door de regen naar de boot, pak mijn laptop en ga terug naar het hotel, waar Annelies nog zit. Ik werk mij weblog bij.
We eten daarna gezellig op de boot.

Dag 39, dinsdag 19 juni

De eerste dag van de terugreis.

Ook vandaag is het geen lange vaardag. We gaan via de toeristische route naar Potsdam. We vertrekken om kwart voor tien en worden uitgezwaaid door de vriendelijke havenmeester. We varen de Havel weer op en zijn om tien uur al bij de sluis van Spandau. We kunnen met een vrachtschip mee naar binnen en een kwartier later zijn we er al weer uit.

De route vandaag gaat over water dat in een prachtige omgeving ligt.  Hier wonen de rijken van Berlijn. Je vraagt je af wie hier voor 1989 woonden. We passeren de Grosser Wannsee, de Kleiner Wannsee, de Pohlesee, de Stölpchensee, het Griebnitzkanal en de Griebnitzsee. Bij de beroemde Glienicker Brücke varen we de Havel, die hier de Tiefer See heet, weer op. We zien de skyline van Potsdam, die overheerst wordt door de vreemde toren van de Heilig Geist Kirche. As we wat dichter bij komen zien we dat deze kerk is omgebouwd tot een appartementencomplex en dat in de toren ook appartementen zitten, met balkons. Vandaar de vreemde vorm.

Om kwart over een leggen we aan in de jachthaven van Potsdam, die in de Neustädter Havelbucht ligt.

Haven van Potsdam

Na de lunch gaan we op de fiets naar het beroemde paleis Sanssoucis. We zijn niet de enigen. We mogen pas om tien voor half vijf naar binnen. Dat duurt nog anderhalf uur. We stappen weer op de fiets en gaan naar de Glienicker Brücke aan de andere kant van de stad. Op deze brug werden tijdens de koude oorlog spionnen uitgewisseld. We fietsen terug naar Sanssoucis en bekijken dit mooie paleis dat in de 18e eeuw gebouwd is door Friedrich der Grosse.

Sanssoucis

Peter der Grosse

Bij de Gienicker Brücke

Na al dat gefiets hebben we wel wat verdiend. We gaan naar een van de vele terrassen aan de Brandenburger Strasse en ’s avonds eten we daar ook. Het is tot laat lekker weer.

Brandenburgerstrasse

Dag 40, woensdag 20 juni

Het weer is omgeslagen. Het heeft de hele nacht geregend en we gaan een sombere en natte dag tegemoet.

We willen vandaag naar Brandenburg. Dat is ongeveer 50 km en daarom vertrekken we om negen uur. We varen de Potzdammer Havel op die later overgaat in de Untere Havel. Onderweg passeren we de Templiner See, de Schwielowsee, de Grosser Zernsee, de Kleiner Zernsee en de Triebelsee. Het zijn allemaal prachtige meren met veel watersportactiviteiten. Door de regen zien we er helaas niet veel van.

We schieten lekker op en om één uur zijn we al bij de sluis van Brandenburg. Daar gaan we vlot doorheen. We gaan op zoek naar de haven die ik heb uitgezocht. Die is vol. De eerste keer deze reis, dat me dit overkomt. We gaan een stukje terug en om twee uur meren we aan in een klein haventje bij de Dom van Brandenburg. De steiger wordt bevolkt door eenden, die na onze komst weliswaar vertrekken, maar een met poep bezaaide steiger achterlaten. Annelies pakt een bezem en maakt het snel schoon.

Brandenburg

Met laarzen, jack en paraplu gaan we door de regen de stad in. In het winkelcentrum is WIFI. Ik werk mijn weblog bij onder het genot van een biertje. Annelies drinkt een lekkere trockener Sekt. We doen boodschappen en eten op de boot.