vrijdag 22 juni 2012

Dag 41

Dag 41, donderdag 21 juni
Als je niet in Brandenburg geweest bent, heb je niets gemist. Het is een sombere Oost Duitse stad. Zelfs de Dom is lelijk. Ik heb daarom vanmorgen een foto gemaakt van alleen het puntje van de toren.

Dom van Brandenburg
De geplande etappes voor vandaag en morgen zijn allebei niet lang. Als we lezen dat Genthin een lelijke industriestad is, besluiten we om deze twee vaardagen te combineren en in één dag naar Burg te varen.
Ik start de motor om half negen, Annelies maakt de touwen voor en achter los en ik geef gas. Er gebeurt niets. Ik geef wat minder en wat meer gas, maar wat ik ook probeer, we gaan niet vooruit. We komen er achter dat we rechtsachter ook nog een touw hebben en dat zit nog vast. Daarna is het probleem snel opgelost. Ik weet nu tenminste dat mijn nieuwe touwen sterk genoeg zijn.
We varen de Brandenburger Havel op en komen al gauw op de meren ten  westen van Brandenburg. We gaan over de Breitling See, de Plauer See en de Wendsee. Prachtige meren en omdat het vandaag bewolkt, maar droog is, zien we iets meer van de meren dan gisteren.
Vanaf de Wendsee varen we het Elbe-Havel-Kanal op. De naam zegt het al, dit kanaal verbindt de Havel met de Elbe. Het is een saai kanaal en met het inmiddels druilerige weer, worden we daar niet echt vrolijk van. Wij hebben het mooie weer gelukkig wel in Berlijn gehad.
Bij de tweede sluis van vandaag, die van Zerben, moeten we wat langer wachten dan we gewend zijn. Daardoor hebben we tijd om te lunchen.
Om kwart voor drie varen we de sluis uit en om vier uur leggen we aan in de haven van Burg. De stad ligt aan de andere kant van het kanaal, maar de brug is vlak bij. Morgen gaan we Burg bekijken.

Haven van Burg




                            

2 opmerkingen:

  1. Dat was dus een bootvast i.p.v. een touw, Renze! Het is maar goed dat je niet de halve steiger hebt meegenomen naar de volgende bestemming.
    Hopelijk is Burg een wat vrolijker stad dan Brandenburg.
    Wij hebben afgelopen week op de weerkaart steeds gekeken hoe jullie het hadden en helaas leek het vaak niet al te best. Wij horen straks van Annelies wel hoe het tot vandaag (zaterdag) is geweest.

    Hartelijke groet uit erg wisselvallig Leusden.

    Eric

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We hopen dat jullie nog een goede dag hebben gehad in Burg. Als ik zo je weblog lees, denk ik : het is nog wel erg Oost-Duitsland.
    Het weer is ook niet om over naar huis te schrijven.
    het is hier ook wisselend, dan zon, dan regen.
    Denk goed aan alle touwen!! Er blijven toch altijd leermomenten!
    Goede reis verder, hartelijke groeten

    Henk en Korrie

    BeantwoordenVerwijderen