woensdag 9 mei 2012

De voorbereidingen

De afgelopen tien jaar heb ik een keer of drie Berlijn bezocht. Het is een indrukwekkende stad, alleen al door het recente verleden sinds de tweede wereldoorlog. Mijn generatie heeft de koude oorlog bewust meegemaakt en dus ook de gevolgen daarvan voor de in tweeën gedeelde stad Berlijn.


Wat me tijdens mijn bezoeken vooral opviel waren de vele kilometers bevaarbaar water
in en om Berlijn. Ik was mij daar helemaal niet van bewust. Deze wateren liggen voornamelijk in het voormalige Oost Duitsland liggen en daar werd vroeger tijdens de aardrijkskundelessen weinig aandacht aan besteed.


Daar wilde ik met de boot naar toe. En na afloop van de reis naar Italië was het voor mij al snel duidelijk dat de volgende reis naar Berlijn zou gaan. In 2011 begon het te kriebelen en nam ik het besluit om de tocht naar Berlijn in 2012 te gaan maken.




Ik wist niets van varen in Duitsland. Dus op zoek naar boeken, kaarten en op internet ook naar reisverslagen. Tot mijn grote verbazing vond ik veel meer over varen in Duitsland dan dat ik ooit over varen in Frankrijk heb gevonden. Met al deze informatie ben ik eind 2011 aan de slag gegaan. Het resultaat was de volgende planning.

De planning

Vertrek: 12 mei 2012
Terugkomst: 14 juli 2012
Afstand: 1956 km
Geplande vaardagen: 47
Schatting vaaruren: 298
Sluizen: 97

12 tot 18 mei Amsterdam – Veendam met Henk en Korrie
19 mei wisseldag

20 tot 25  mei Veendam – Elsfleth met Annelies, Pinky en
Egbert, 26 mei wisseldag

27 mei tot 1 juni Elsfleth – Hamburg met Egbert
2 juni wisseldag

3 tot 8 juni Hamburg – Parchim met Rob
9 juni wisseldag
10 tot 15 juni Parchim – Oranienburg met Tineke en Eric
16 juni wisseldag

17 tot 22 juni Oranienburg – Berlijn – Burg met Annelies
23 juni wisseldag

24 tot 29 juni Burg – Minden met Ed en Henny
30 juni wisseldag

1 tot 6 juli Minden – Datteln met PJ
7 juli wisseldag

8 tot 14 juli Datteln – Amsterdam met Roy





Geen opmerkingen:

Een reactie posten