dinsdag 29 mei 2012

Dag 17

Dag 17, maandag 28 mei

Tweede Pinksterdag 2012 wordt een bijzondere dag. Bij het opstaan is het al warm. Na een ontbijt met verse broodjes van de bakker vertrekken we om half tien. Dat is vroeg genoeg want we kunnen pas om kwart over twee door de sluis bij Otterndorf naar de Elbe, omdat die sluis alleen open gaat bij laag water.

Vanaf Bad Bederkesa varen we over het Hadelner Kanaal. Dit is na de Geeste en het Bederkesa-Geeste Kanaal het derde stuk van de Schiffartsweg Elbe-Weser. Om kwart over één zijn we bij de sluis van Otterndorf en we moeten dus een uur wachten. Er liggen ook drie andere Nederlandse schepen. Eén daarvan, de Triton, hebben we ook in Oldenburg gezien.

Voor de sluis bij Otterndorf

De schippers raken uiteraard met elkaar aan de praat en komen tot de conclusie dat het niet echt handig is om in Otterndorf, zoals gepland, te blijven liggen. Het is laag water en als we doorgaan de Elbe op, kunnen we gebruik maken van de vloedstroom. Egbert en ik besluiten daarom om vandaag al door te varen naar Glückstad.

Omdat het laag water is, moeten we voorzichtig en dus langzaam door het smalle kanaaltje van de sluis naar de vaargeul van de Elbe. Dat lukt. Als je eenmaal in de vaargeul bent, staat er in de boeken die ik bij me heb, kun je bij laag water beter oversteken. Een van de andere Nederlanders kent de Elbe en zegt dat dit onzin is. Je kunt je beter laten leiden door het verkeer. Oversteken is ook een heel eind. Aan de overkant kwamen ons een paar grote jongens tegemoet en aan onze kant varen alleen maar zeilboten. We steken niet over en hebben geen last van te laag water.

Op de Elbe

Om kwart voor zes liggen we voor het Sperrwerk van Glückstadt. Deze gaat alleen een uur voor Hoogwater een uur open en dat is vanavond pas om kwart voor zeven. Voor de tweede keer vandaag moeten we een uur wachten. Er komen steeds meer boten bij. Het lijkt wel of de hele Segel Verein Glückstad vandaag gezeild heeft. Tijdens het wachten komt de havenmeester vast het havengeld innen. Hij meldt dat de binnenhaven vol is en raadt ons aan in de buitenhaven te blijven. We mogen op onze wachtplaats aanmeren en dat doen we om zeven uur.

Buitenhaven van Glückstadt

Ook op tweede Pinksterdag is er in Duitsland geen winkel open. We kunnen geen boodschappen doen. “Am Markt” eten we op een terras zo’n schnitzel die over je bord hangt.

Op de terugweg naar de boot komen we langs een Spielhalle die internet heeft. Morgen is het rustdag en kan ik mijn weblog bijwerken. In Glückstad is geen WIFI. Ook zien we dat er in de binnenhaven plaats genoeg is. Egbert wil meteen de havenmeester ontslaan.

1. Je kent de Duitse gebruiken toch nog niet echt.
    hristelijke feestdagen is alles dicht. gelukkig dat er altijd restaurantjes zijn.Wat een gedoe om steeds met hoog-en laagwater rekening te moeten houden. Volgen er nog meer van deze verrassingen? Sterkte ermee en geniet van het varen. Wij genieten nog na.
    Hebben een dag met Harry en Heleen gevaren en 2e Pinksterdag met Ria en Henk van Dijk om Euft Verbaas Almere van het water te laten zien.

Groeten uit een nog steeds warm Almere.