donderdag 31 mei 2012

Dag 18 t/m 20


Dag 18, dinsdag 29 mei

Op deze rustdag in Glückstad worden we wakker met heel ander weer. De mooie zomer lijkt wel voorbij. Het waait behoorlijk en de lange broek en de trui moeten weer aan.

Na het ontbijt ga ik naar de Spielhalle om mijn weblog bij te werken. Dat gaat niet door. Ze hebben wel internet, maar geen computer waar een USB stick in past. De vriendelijke beheerder verwijst me naar de lokale bibliotheek, die dicht bij is. En ja hoor daar hebben ze internet en mijn USB stick werkt ook. Een tegenvaller is, dat de computer mijn weblog bestand niet kan lezen. Tijdens de zoveelste poging ontdek ik dat oudere Word bestanden wel gelezen kunnen worden. Ik ga terug naar de boot en kopieer mijn weblog bestand naar en oudere versie van Word. Weer terug naar de bibliotheek en ja het werkt. Mijn weblog is weer bijgewerkt, ook met foto’s.

De bibliotheek
De speelhal


We zijn ook aardig door onze voorraden heen na twee Pinksterdagen. Bij een enorme drogisterij, die er van buiten uit ziet als een grote supermarkt, worden we door gestuurd naar een Penny, een winkel van een keten die vergelijkbaar is met Lidl.

Ik heb al een paar dagen problemen met internet via mijn telefoon. Voor de Pinksteren kreeg ik een SMS van KPN met de boodschap dat ik bijna door mijn datalimiet ben. Ik heb toen meteen geantwoord met “datalimiet uit”, waarna ik een bericht terugkrijg met de boodschap dat mijn datalimiet uitgezet wordt. Tijdens de Pinksterdagen heb ik toch geen internet en service nummer 06-12001200 is tijdens de Pinksterdagen gesloten. Vanmorgen krijg ik na enige keren proberen de KPN serviceafdeling aan de lijn. Het is een ingewikkeld probleem en moet worden voorgelegd aan de technische dienst. Zij zullen terugbellen. Om vijf uur is er nog niet teruggebeld en daarom bel ik zelf maar weer. Een zeer vriendelijke man legt me uit dat de oorzaak van het probleem nog niet is ontdekt en dat ik morgenochtend om acht uur wordt gebeld. Afwachten maar.

’s Avonds krijgen we bezoek van nicht Petra, die in de buurt woont. Er komt ook nog een collega van haar langs, een zeilfanaat, die de boot graag wil zien. Als hij vetrokken is, gaan we met ons drieën een hapje eten in Glückstad.

Petra op bezoek


Dag 19, woensdag 30 mei

Het is nog steeds fris en winderig als we om half tien de Elbe opdraaien. Er staat een NW-wind, kracht 4, maar dat deert de Antje Elisabeth niet. Ook als er een paar grote zeeschepen voorbij komen vaart ze rustig met de vloedstroom mee de Elbe op.

Vandaag is een korte vaardag. Ik wil in Wedel tanken en dat is maar een goede dertig kilometer richting Hamburg. Om twaalf uur meren we aan bij de pomp in de jachthaven van Wedel. Die is gesloten tot half twee. Egbert en ik gebruiken die tijd om een broodje te eten. Om half twee tanken we 292 liter diesel. Het is maar goed dat ik altijd wat contant geld in de kluis heb, want als ik wil betalen hoor ik dat er alleen met Duitse betaalkaarten kan worden betaald.

In het boek staat dat deze haven WIFI heeft. De havenmeester vertelt ons dat het afgeschaft is wegens gebrek aan belangstelling. Een modern land dat Duitsland. Bijna geen WIFI en met een Nederlandse bankkaart betalen lukt ook niet.

De haven van Wedel

De technische dienst van de KPN heeft vanmorgen om acht uur niet gebeld. Ik bel het bekende nummer en hoor dat ze met mijn probleem bezig zijn en dat ik echt teruggebeld zal worden. En dat gebeurt. Als we in de haven van Wedel liggen wordt ik gebeld door Jan van de technische dienst. Na een paar keer heen en weer bellen en het re-setten van alles en nog wat is het probleem dankzij deze Jan opgelost.

We maken een fikse wandeling naar Wedel en terug. Wedel is een tamelijk nieuwe stad. Het lijkt wel het Almere van Hamburg.

We eten vanavond op  de boot. Met de boodschappen die we gisteren gedaan hebben maak ik de inmiddels traditionele “rode bonen” schotel. De pan gaat schoon leeg.

Rode bonen


Dag 20, donderdag 31 mei

We varen om negen uur de Elbe op. Er is minder wind dan gisteren, maar het is veel drukker. We worden ingehaald door grote zeeschepen en ze komen ons ook tegemoet. De draagvleugelboot ven Hamburg naar Helgoland raast ook voorbij. 

Op de Elbe 


Al gauw zien we in de verte de vele kranen van de haven van Hamburg. Als we dichter bij de stad komen wordt het steeds drukker. Sleepboten, werkboten, vrachtschepen en rondvaartboten. We zien ze allemaal voorbij komen. De Antje Elisabeth danst vrolijk op de golven die ze veroorzaken.

Hamburg nadert

Even later zien we de skyline van Hamburg en ook de ingang van de City Sporthafen Hamburg. We meren aan om kwart voor elf. We liggen op een plaats die eigenlijk bestemd is voor boten langer dan twaalf meter. Op mijn vraag aan de havenmeester of dit een bezwaar is antwoordt hij: “Sie sind ein bischen klein, aber für eine Nacht ist das ok”. In het boek staat dat de City Sporthafen WIFI heeft. Na de ervaringen van gisteren vraag ik er voorzichtig naar bij de havenmeester. Ze hebben WLAN, zo noemen de Duitsers WIFI. Ik krijg een gebruikersnaam en een wachtwoord en probeer het op de boot meteen uit. Het werkt. Vandaag kan de weblog helemaal worden bijgewerkt.

City Sporthafen Hamburg

We lopen de stad in en komen bij de Binnenalster. Goede herinneringen die ik heb aan de keren dat we daar met Ali en Kees geweest zijn komen boven.

We eten een broodje aan het water. Op de terugweg gaan we naar de supermarkt en doen we boodschappen voor twee dagen. We eten op de boot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten