zondag 13 mei 2012

Dag 1 en 2

Dag 1 zaterdag 12 mei

De eerste dag van mijn bootreis naar Berlijn. Henk en Korrie zijn de bemanning van de eerste week. Als om kwart voor elf vertrekken, worden we enthousiast uitgezwaaid door Annelies, Pinky, Egbert, Rob en Lidewij.

De uitzwaaiers

Het is gelukkig droog, af en toe komt de zon door en er staat een forse wind uit het noorden. We hebben geluk want we kunnen zonder wachten de Oranje sluizen in en om kwart over elf varen we daar al weer uit. We varen over het IJmeer en het Gooimeer. We besluiten om een broodje te eten in de haven van Almere Haven. Henk, een vriend van Henk en Korrie en groot vaarenthousiast eet een broodje mee.

Om half vier varen  we de haven van Spakenburg binnen. Omdat er aan de oostkant aan de kade wordt gewerkt zijn er maar weinig ligplaatsen. We vinden een plek naast het stadion van de IJsselmeervogels.

In de haven van Spakenburg

Tineke en Eric, de bemanning van week vijf komen op de fiets langs voor de borrel.

Tineke en Eric

Dag 2 zondag 13 mei

We worden wakker met zon. Dat zal het grootste deel van de dag zo blijven al is het toch nog best fris. Vandaag varen we over de Randmeren.

Na het zondagse ontbijt vertrekken om half tien uit Spakenburg. Al gauw komt de Nijkerkersluis in zicht en net als gisteren bij de Oranjesluizen konden we meteen naar binnen. Het verval in deze sluis is heel klein en daarom varen we om kwart over tien al uit de sluis het Nijkerkernauw op. Dit water gaat bij strand Nulde overgaat in het Nuldernauw. Als gevolg van de snelle sluis hebben we tijd  over en daarom besluiten we om in het mooie haventje van Zeewolde te stoppen voor koffie in de zon.

Vanuit de haven van Zeewolde kom je op het Wolderwijd. De vaargeul is duidelijk met tonnen aangegeven. Ik ben druk met Henk in gesprek en let even niet op. Opeens zie ik 50 meter voor de boot visfuiken en zie ik de dieptemeter snel teruglopen. Vol in de achteruit. We hebben de grond gelukkig niet geraakt en zijn snel weer in de vaargeul. Een lesje geleerd. Op de Randmeren kan het buiten de vaargeul ineens erg ondiep zijn. Zelfs voor de Antje Elisabeth met haar diepgang van maar 1 meter.

Even voor Harderwijk vinden we een rustige steiger waar we aanmeren voor de lunch te midden van vogels. Korrie ziet een Noordse Stern die zich na lang aanhouden laat fotograferen. Om kwart over één varen we over het Aquaduct van Hardderwijk het Veluwemeer op en om kwart over drie arriveren we in de haven van Elburg.

In de haven van Elburg

We gaan natuurlijk Elburg in. Het is een prachtig oud stadje. Op zondag zijn  de winkels gesloten. De horeca gelukkig niet. We vinden een café met WIFI zodat het weblog bijgewerkt kan worden.

Het is zondag, dan wordt er in het strenge Elburg geen havengeld geïnd, een meevaller.

De stadspoort van Elburg

1. Goedenavond Renze heb net je vaarverslag gelezen en het plezier is nu al
    voelbaar. We hebben het gisteravond erg gezellig gehad ondanks jouw afwezigheid. Renze lekker slapen voor straks en de groeten voor je broer en schoonzus.
    Lieve groet Jan en Tineke.