Dag 6, donderdag 17 mei, Hemelvaartrsdag
De eerste rustdag van deze reis en dus tijd om de
was te doen. Mijn haatliefde verhouding met onze wasmachine aan boord is meteen
duidelijk. Met de gebruiksaanwijzing in de hand druk ik op de aan en uitknop
maar er gebeurt niets. Ik controleer de snoeraansluiting en de stoppen. Alles
ziet er normaal uit, maar hij doet het nog steeds niet. De
gebruikershandleiding van de boot biedt ook geen soelaas. Ik bel jachthaven
Peek en vraag naar Rob. Die heeft natuurlijk vrij op Hemelvaartsdag. Ik probeer
Multivlet te bellen, maar die nemen op Hemelvaartsdag de telefoon niet op. Uit
frustratie druk ik op alle knoppen die de wasmachine heeft, als laatste op de
aan en uitknop. Hij doet het! Een witte en een bonte was gedaan. Twee en een
half uur per was, maar dan is het wel schoon.
Jachthaven Oosterhaven heeft WIFI. Ik werk mijn
weblog van de afgelopen dagen bij.
Het is ook tijd voor de wekelijkse schoonmaak.
Korrie neemt de binnenkant voor haar rekening en Henk en ik de buitenkant. We
verwijderen nog heel wat Drents gras.
We gaan natuurlijk de stad in. Niet naar het
Groninger Museum deze keer. Het is druk en gezellig in Stad. Op alle pleinen
lijkt wel kermis te zijn en omdat het droog is en af en toe de zon schijnt zijn
de terrassen overvol.
’s Avonds eten we uit. Henk en Korrie hebben
restaurant Kleine Heerlijkheid gevonden aan het Schuitendiep. Een aanrader voor
iedereen die Groningen bezoekt.
De Kleine Heerlijkheid
Dag 7, vrijdag 18 mei
Vandaag is een dag vol verrassingen. We vertrekken
om half negen uit de haven en draaien het Winschoterdiep op. En daar is opeens een brug die niet
op de kaart staat en ook niet op de GPS. De GPS is vorige week nog “updated”,
maar de kaart is van 2007. Die had ik wel eens mogen vervangen. We varen langs
scheepswerven en de industrieterreinen van Hoogezand en Sapperemeer. Om elf uur
varen we bij Zuidbroek het Wildervanckkanaal op richting Veendam en om twaalf
uur liggen we in de Schutsluis van Veendam, onze eindbestemming. Alles gaat erg
voorspoedig.
Tijdens de lunch besluiten we om niet in Veendam te
blijven, maar door te varen richting ter Apel. Dat was gepland voor zondag,
maar ik kom er achter dat op zondag de bruggen en sluizen op het Stadskanaal
niet worden bediend. Ik loop liever een dag vóór dan achter, dus op naar Ter
Apel.
Van Veendam naar Ter Apel over het Oosterdiep is
zeven kilometer met 32 bruggen en twee sluizen. Vier brugwachters gaan op fiets
en scooter met je mee om sluizen en bruggen open te doen zodat je kunt
doorvaren. Na acht bruggen komen we bij Sluis Participatieverlaat. Eén van de
sluisdeuren gaat niet dicht en voorlopig kunnen we niet verder. Er moet gewacht
worden op duikers (gebeurde in 2009 in Vianen ook).
Eén van de ook wachtende brugwachters vertelt dat
hij gehoord heeft dat het Haren-Rütenbrockkanaal van Ter Apel naar Haren in
Duitsland gesloten is en dat we
bij Ter Apel voorlopig niet verder kunnen. Met de I-Phone ga ik zoeken op
internet en ja hoor het Haren-Rütenbruckkanaal is wegens onderhoudswerkzaamheden
gesloten tot en met 21 mei. Dat
betekent twee dagen liggen in Ter Apel en dat is geen aantrekkelijk
vooruitzicht. Met de waterkaart in de hand wordt ter plekke een alternatieve
route bedacht via Winschoten, Nieuweschans, de Dollard en de Eems. Ik heb het
gevoel dat we die route kunnen varen en om twee uur besluiten we rechtsomkeert
te maken.
Om drie uur ’s middags varen we bij Zuidbroek het
Winschoterdiep weer op. Daar waren we om elf uur ook al. Om vijf uur meren we
aan in Jachthaven de Rensel in Winschoten. Pal tegenover een grote AH.
De haven van Winschoten
Dag 8, zaterdag 19 mei
Al weer een enerverende dag. We vertrekken om half
tien uit de jachthaven. Even later liggen we voor de spoorbrug van Winschoten
waar we moeten wachten tot de trein voorbij is. Ik lees nog eens na in de
Almanak wat ons vandaag allemaal te wachten staat. Ik kom tot de ontdekking dat
we voor de zelfbedieningsbrug van Ulsda een sleutel nodig hebben. Die zou te
krijgen moeten zijn bij de brugwachter van de spoorbrug, maar die heeft ze niet
en verwijst me naar de havenmeester van Winschoten. Ik bel hem op en hij komt
met een lumineus plan. De brugwachter is een vriend van hem en die wil vast wel
even met de auto de brugsleutel ophalen. En ja hoor, de brugwachter stapt in
zijn auto en komt even later terug met de sleutel. Ik geef hem de € 20
statiegeld en € 2 voor de benzine. Om half elf gaat de brug open en varen we,
zwaaiend naar de brugwachter, verder.
Ik krijg "de" sleutel
Om elf uur komen we bij Sluis Bulsterverlaat, een
zelfbedieningssluis. De aanwijzingen zijn duidelijk en we zijn er snel
doorheen. Een half uurtje later komen we bij de brug van Ulsda, waar we de
sleutel voor nodig hebben. We zien helemaal geen aanwijzingen. Met gevaar voor
eigen leven klautert Henk de wal op en loopt naar de brug. Daar hangt op een
bijna onzichtbare plaats een bordje, maar de aanwijzingen zijn niet erg
duidelijk. Na het indrukken van allerlei knoppen gebeurt er toch wat. De
slagbomen gaan naar beneden en de brug gaat open. Ik vaar er door heen, Henk
sluit de brug en stapt aan de andere kant weer aan boord.
Henk als sluiswachter
Om kwart over twaalf zijn we in Nieuweschans, het
doel voor vandaag en wachten op de komst van Annelies, Pinky en Egbert, de
bemanning voor week twee. Ze arriveren om kwart over één met de auto van Henk
en Korrie.
We zwaaien Henk en Korrie uit. Ik heb een geweldige
week met ze gehad. Henk was een geweldige matroos en een prima tweede stuurman.
Korrie heeft uitstekend voor de inwendige mens gezorgd. Ik kan meteen op dieet.
Ik kan me geen week heugen met zoveel koeken en koekjes. De avonden waren
gezellig als vanouds. Een lekker aperitief, eten met een glas wijn (of twee) en
een borrel voor het naar bed gaan. Henk en Korrie ontzettend bedankt.
Bemanning week één
En die van week twee
We hebben met ons vieren een late lunch en
overleggen wat de planning voor de komende week wordt. Voor de route naar
Duitsland over de Dollard en de Eems moet je rekening houden met eb- en
vloedstroom. De hoogwatertijden zijn erg ongelukkig. Of om kwart over één ’s
nachts of ’s middags om half twee. Dat betekent of midden in de nacht
vertrekken of ’s avonds om een uur of tien pas aankomen in een Duitse haven. En
dat vinden we geen aantrekkelijk vooruitzicht. We besluiten terug te keren naar
de oorspronkelijke route.
Om half drie varen we weer. Een klein stukje terug
op de Westerveldse Aa en even later gaan we het BL Tijdenskanaal op. Op dit
kanaal zijn meerdere zelfbedieningsbruggen. We hebben de sleutel nog. De
aanwijzingen en aanmeermogelijkheden zijn een stuk beter dan vanmorgen.
Annelies ontpopt zich als een ervaren brugwachter.
Om half vijf vinden we een mooie plek in de Groende
Sluis aan het begin van het Veendiep bij Bellingwolde.
In de Groene Sluis
De eerste week zit er op. We zijn niet zoals
gepland in Veendam, maar halen morgen Ter Apel wel.
De eerste week:
- - Vaardagen 8
- - Vaaruren 45
- - Kilometers 340
- - Sluizen 17
Vandaag een rustige dag. We hebben geen haast. Voor
dinsdag kunnen we Duitsland toch niet in. We besluiten daarom naar het
vestingstadje Bourtange te gaan.
Om tien uur varen we achteruit uit de Groene Sluis
naar het BL Tijdenskanaal. Ook vandaag zijn het zelfbedieningsbruggen en
sluizen.
Bij de Vriescheloostersluis is het zo ondiep dat ik
nauwelijks bij de kant kan komen en dat Annelies met moeite de sleutel in het
slot kan steken om de sluis in werking te zetten. Bij het naar de kant varen is
er zoveel vuil in de wierpot gekomen dat de koeling van de motor niet meer goed
werkt en bij de volgende brug begint het uitlaatalarm te piepen. Snel
overschakelen naar de tweede wierpot. Na de brug blijkt dat de eerste wierpot
vol zit met blubber. Annelies maakt hem schoon en we kunnen zonder piepen weer
verder.
Na de Vlagtweddersluis varen we het Ruiten Aakanaal
op. Even later volgt de Bourtanger sluis, waarna we het Bourtange Kanaal
opvaren. Om één uur leggen we aan in de haven van Bourtange. We genieten die
middag van het mooie weer en brengen natuurlijk een bezoek aan dit historische vestingstadje.
We drinken er wat en eten bitterballen. Die krijg ik de komende weken niet
meer.
Ik vraag me af of de koekjes, simpele digestive biscuitjes, en af en toe iets groters bij de koffie, zoveel gewichtstoename tot gevolg hebben.
BeantwoordenVerwijderenWijn met wat erbij is een boosdoener en of we het bij 1 of 2 glazen gelaten hebben?? Heleen sprak haar zeer grote twijfels uit en ze kent haar familieleden erg goed.
Maar het smaakte steeds uitstekend.
Een grote ijscoupe bevat ook heel veel verkerrde ingredienten. Maar ik denk maar zo het is vakantie.