zaterdag 14 juli 2012

Slot


Mij wordt regelmatig gevraagd om de reis van 2009 naar Italië en de reis van dit jaar naar Berlijn met elkaar te vergelijken. Ik vind dat moeilijk. Misschien komt dat de komende maanden. Beide reizen zijn om nooit te vergeten.

De Groningse kanalen vond ik een geweldige ervaring. Duitsland is een geweldig vaarland. De WSA (Duitse Rijkswaterstaat) heeft zijn zaakjes goed voor elkaar. Duitsland is ook een mooi land om doorheen te varen. De tocht over de Elbe vond ik bijzonder en spannend. Het voormalige Oost Duitsland is indrukwekkend. De Duitse meren zijn fantastisch. Berlijn is een bijzondere stad. Het Mittellandkanaal is gewoon lang. De Rijn met haar sterke stroming is een belevenis. De IJssel blijft de mooiste rivier van allemaal. Een vriend van het IJsselmeer zal ik nooit worden.

Het weer viel mee. Sommige weken was het zonnig en warm. Andere weken viel er af en toe een bui. Soms zoveel buien, dat bemanningsleden in sluis of bij het aanmeren behoorlijk nat werden. Van de 64 dagen heb ik 26 dagen met prachtig weer gehad. Op 22 dagen is er af en toe een bui gevallen. Er is maar één dag geweest dat het echt de hele dag heeft geregend. De overige 15 dagen bleef het droog, maar liet ik de korte broek in de kast liggen.

Deze reis had ik nooit kunnen maken zonder de onvoorwaardelijke liefde en steun van Annelies en van familieleden en vrienden die elke week weer mijn bemanning wilden zijn. Dat waren:

Week 1     Korrie en Henk
Week 2     Annelies, Pinky en Egbert
Week 3     Egbert
Week 4     Rob
Week 5     Tineke en Eric
Week 6     Annelies
Week 7     Ed en Henny
Week 8     PJ
Week 9     Roy

Allemaal ontzettend bedankt!

De oorspronkelijke planning zag er zo uit:

Vertrek:                               12 mei 2012
Terugkomst:                        14 juli 2012
Afstand:                               1956 km
Geplande vaardagen:           47
Schatting vaaruren:              298
Sluizen:                                97

En zo is het uiteindelijk geworden:

Vertrek:                               12 mei 2012
Terugkomst:                        14 juli 2012
Afstand:                               2161 km
Vaardagen:                          48
Vaaruren:                            262
Sluizen:                               94


Voor varen in Duitsland heb ik de volgende boeken en kaarten gebruikt:

Vaarwijzer Noord-Duitse binnenwateren van Munneke en Vleut
Vom Rhein zur Nord- und Ostsee van Fenzl
N.V. Sportschiffahrtskarten Binnen 1, Berlin & Märkische Gewässer
N.V. Sportschiffahrtskarten Binnen 2, Berlin & Mecklenburger Gewässer

1 opmerking:

  1. Lieve Renze,
    Met plezier heb ik je weblog gevolgd.
    Als ik naar mijn foto''s van de 1e week kijk, denk ik steeds Wat is Nederland een prachtig land. We hebben deze week veel gevaren en weinig op de wal gelopen, maar het was schitterend.
    Ik zou alleen graag willen weten hoeveel bruggen we in die eerste week hebben gehad.

    Veel lieve groeten,
    ook namens Henk

    Korrie

    BeantwoordenVerwijderen