vrijdag 13 juli 2012

Dag 63


Dag 63, vrijdag 13 juli

Vannacht hebben we in de haven van Lemmer dubbel gelegen en de buurman wil graag vroeg weg. Daarom zijn we om kwart voor negen al door de sluis van Lemmer en varen we richting het IJsselmeer.
De weersvoorspelling voor het IJselmeer is positief en we besluiten om vandaag naar Enkhuizen te gaan, een oversteek van ongeveer 32 km. De zuidoostenwind neemt toe tot kracht vier en dat is niet echt comfortabel als je naar het zuidwesten vaart. De Antje Elisabeth begint lekker te rollen. Ze kan dat prima aan, maar voor bemanning en serviesgoed is dat niet echt aangenaam. Om tien uur, na een kilometer of twaalf, heb ik er genoeg van en verleg de koers naar het zuidoosten, tegen de wind in, richting Lelystad.  Dat gaat een stuk beter. Wel veel water over de boeg, maar daar hebben we binnen geen last van.

Om één uur zijn we bij de Houtribsluizen van Lelystad. Ik meld me via de marifoon en de sluismeester antwoordt dat we met de eerste schutting meekunnen als we een beetje doorvaren. Dat is voor de Antje Elisabeth geen probleem. In mum van tijd zijn we de sluis weer uit.

We blijven langs de kust van Flevoland en varen richting Almere. We moeten nog wel bedenken, waar we vanavond willen overnachten. We besluiten naar Muiden te gaan en als daar geen plaats is, door te varen naar Weesp.

Als we Almere voorbij zijn, zie ik in de verte de skyline van Amsterdam. Het voelt een beetje vreemd dat ik daar vandaag nog niet naar toe ga.

Om kwart over vier meren we af aan de Herengracht in Muiden. We liggen op een van de mooiste plekjes van Muiden. Vòòr ons zien we de Zeesluis en achter ons ligt het Muiderslot.




Twee keer Muiden


Henk en Korrie, mijn bemanning van de eerste week, komen een “welkom terug” borrel drinken.

Het zit er bijna op. Morgen de laatste dag. Morgen naar Amsterdam. Morgen naar huis. Eerst kookt Roy nog een heerlijk maal van koelkast restanten.



Na het eten gaan we naar Ome Ko, het beroemdste café van Muiden. Ze hebben WIFI en ik kan mijn weblog bijwerken. Roy en ik drinken natuurlijk een paar biertjes als afsluiting van een geweldige reis. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten