zaterdag 14 juli 2012

Dag 64 de laatste dag


Dag 64, zaterdag 14 juli

Ik begin deze dag met gemengde gevoelens. Het is de laatste dag van de reis die ik in 2009 bedacht heb te gaan maken en die ik nu, in 2012, gemaakt heb. Het was geweldig. Net als drie jaar geleden, toen ik na negen weken met de Antje Elisabeth in Menton aankwam, zal het vanmiddag niet makkelijk zijn haar alleen te laten in de haven bij Peek.

Op de wal staat een bord dat passanten liggeld moeten betalen. Gisteren hebben we geen havenmeester gezien en vanmorgen ook nog niet. Ik bel het telefoonnummer dat op hetzelfde bord staat. Geen gehoor, wel voicemail. Ik spreek in dat ik graag had willen betalen, maar dat we vertrekken. In Weesp wordt ik later door de havenmeester gebeld. Hij vindt het jammer dat we al weg zijn. Ik beloof hem dat ik het de volgende keer goed maak.

Om negen uur gaan we door de Zeesluis van Muiden. Er kan alleen met PIN betaald worden dat is nieuw, ze missen de fooi. Na de sluis komen we op de Vecht. Een paar kilometer later verlaten we de Vecht al weer en varen we Weesp in. Na de bekende drie bruggen van Weesp steken we het Amsterdam-Rijnkanaal over en komen we op de Weespertrekvaart. Via Driemond en Diemen varen we om half twaalf bij de Omval de Amstel op en Amsterdam binnen. We gaan door de stad naar het IJ en via een klein stukje Amsterdam-Rijnkanaal varen we de haven van Peek binnen. Om half één ligt de Antje Elisabeth op haar plek.

Het zit er op. Ik ben weer thuis. We worden verwelkomt door Annelies, Ineke, Tom, Rob, Lidewij, Ingrid, Romee en Kiara. Ook al is het nog geen borreltijd, we proosten op de goede afloop met de laatste fles Duitse Sekt, voor sommigen met een scheutje Aperol.

Ook deze reis, net als in 2009, was Roy de laatste bemanning. Het lijkt een traditie te worden. We hebben het weer goed gehad met ons tweeën. Ons leeftijdsverschil van een jaar of twintig is geen probleem. We hebben weer wat afgepraat. Met Roy aan boord heb ik niet alleen een ervaren matroos, maar ook een geweldige kok. De Roy week is namelijk ook een gastronomische week. Niet alleen de “sterrendag” van gisteren, ook de andere dagen waren dankzij hem, stuk voor stuk culinaire hoogstandjes. Roy ontzettend bedankt.

De negende en laatste week ging van Flaesheim naar Amsterdam:
-        - Vaardagen          7                
-        - Vaaruren           37
-        - Kilometers       395
-        -  Sluizen              12

Geen opmerkingen:

Een reactie posten