dinsdag 10 juli 2012

Dag 59 en 60


Dag 59, maandag 9 juli

Om kwart voor negen verlaten we de haven van Wesel en varen we de Rijn weer op. Dankzij de stroom varen we met een snelheid van zo’n zeventien kilometer per uur richting Nederland. Om tien over half elf passeren we de grens bij Lobith/Tolkamer. Mijn reis door Duitsland zit er op. Wel hebben we nog zes mooie vaardagen in Nederland voor de boeg.

In mijn oorspronkelijke plan, ben ik ervan uit gegaan dat het laatste stuk in Nederland zou gaan via Arnhem, Utrecht en Gouda en vandaar naar Amsterdam. Omdat Roy graag over de IJssel via Deventer naar het noorden wil en daarna naar Amsterdam, passen we het plan aan. De IJssel is wat mij betreft de mooiste rivier van Nederland. Ik heb er al vaak gevaren en ik hoop dat in de toekomst nog vaak te doen.

Om twaalf uur varen we het Pannerdens kanaal op en nog geen uur later zitten we op de IJssel. Om twee uur meren we aan in de passantenhaven van Doesburg, de geboorteplaats van de Antje Elisabeth.

Doesburg

 We zijn in Nederland, dus mijn hoop op WIFI is groot. Niet in de haven helaas. Op mijn vraag aan de havenmeester of hij weet waar we WIFI of internet kunnen vinden, antwoord hij dat de bibliotheek waarschijnlijk de beste plaats is. Dat heb ik Duitsland ook regelmatig gehoord en dus gaan wij naar de bibliotheek van Doesburg. Ze hebben geen WIFI, maar wel computers die we mogen gebruiken. Helaas die doen het niet. Terug op straat stellen we de inmiddels bekende WIFI vraag aan een voorbijganger. Hij stuurt ons naar café Het Wapen van Doesburg. Annelies en ik hebben daar ooit een broodje gegeten. Ja, ze hebben WIFI, maar de dames hebben het te druk om het wachtwoord te zoeken. Wij de straat weer op. In de verte zie ik café De Waag. Daar hebben Annelies en ik, samen met Pinky en Egbert een paar jaar geleden een drankje gedronken en bitterballen gegeten. Ze hebben WIFI en we mogen het gebruiken.

De afgelopen dagen heb ik van trouwe volgers klachten gehad over de achterstand die ik zou hebben in het bijwerken van mijn weblog. Deze klachten heb ik natuurlijki ontkend. Ten onrechte, ontdek ik zodra ik verbinding met Blogspot heb. In Münster, in het internetcafé, liep het bijwerken van mijn weblog helemaal niet lekker. Ik kom nu tot de ontdekking dat het helemaal nièt liep. Gelukkig heb ik een back-up in Word. Ik werk mijn weblog bij tot gisteren.

Na het eten komen Henny en Ed, de bemanning van twee weken geleden, op de koffie. Ze wonen niet zover van Doesburg. We halen herinneringen op van de fantastische week die we gehad hebben. Ook praten we over een gezamenlijke vriend van een jaar of veertig geleden, die in Nieuw Zeeland woont en die vorige week voor het eerst sinds dertig jaar weer contact opnam.


Dag 60, maandag 10 juli

Om kwart voor negen varen we de IJssel op. Net voor de brug van Doesburg ligt Jachtwerf Doesburg, de werf waar de Antje Elisabeth is gebouwd. Gisteren heb ik Willem al even gesproken. Ik druk een paar keer op de claxon. Els komt naar buiten en we zwaaien uitbundig.

Jachtwerf Doesburg

 Om tien uur passeren we Zutphen, de stad waar ik mijn jeugd en mijn schooltijd heb gewoond. Het is altijd geweldig om de Walburg kerk en de IJsselkade vanaf het water te zien.

Om kwart over elf stoppen we in Deventer. Roy heeft goede herinneringen aan Deventer. Hij heeft daar vroeger veel bij zijn Opa en Oma gelogeerd. We drinken koffie in de zon op het plein bij de Waag.  Het plan om in Deventer brood te kopen mislukt. Er is geen “goede” bakker te vinden. Dat komt wel in Zwolle. Ook al is er geen brood, Roy bereid een heerlijke lunch.

De Waag in Deventer

We verlaten Deventer om half één. Op het stuk na Deventer is de IJssel op zijn mooist. Een mooie brede rivier met lage oevers, waardoor je ver kunt kijken. We zien paarden, koeien, kalveren, heel veel ganzen en af en toe ook een bewoond ooievaarsnest. We hebben nog steeds het voordeel van de stroom mee en daardoor zijn we om half drie al bij Zwolle. Om kwart voor drie gaan we door de Spooldersluis en na nog twee bruggen, die voor ons open gaan, leggen we aan in de haven, die tegen het centrum van Zwolle aanligt.

Zwolle




We gaan gescheiden de stad in. Roy gaat op zoek naar brood en andere lekkere dingen. Ik ga naar de kapper, die op een paar honderd meter van de boot, op de Melkmarkt is. 

2 opmerkingen:

  1. Morgenochtend starten we de dag op hoog niveau: ik heb een hele leuke verrassing voor Renze in petto... We vertrekken daardoor wel een uurtje later!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo, dit is het betere werk, dat wanneer ik op je weblog kijk ik nieuws te lezen krijg.
    Ik begrijp, dat jullie erg lekker eten. Hoe veel kom je deze week aan Renze? Dat wordt afzien in Italie.
    Geniet van de mooie IJssel.
    Ik denk dat ik weet wat Roy op hoog niveau in petto heeft.
    We lezen het wel. Veel plezier nog, helaas ziet het weer er niet al te best uit.
    Hartelijke groet,

    Henk en Korrie

    BeantwoordenVerwijderen