donderdag 12 juli 2012

Dag 61 en 62


Dag 61, woensdag 11 juli

Vandaag wordt een “sterrendag”.

Gisteren lukte het niet om in Deventer een bakker te vinden. In Zwolle bakt de “Zwolse Stadsbakker”, die onlangs twee sterren voor zijn brood heeft gekregen. Straks bij de lunch eten we dus “sterrenbrood”.

Vandaag gaan we naar Blokzijl. Ik ben al vaker door Blokzijl gevaren, maar heb nog nooit in de havenkom met die mooie gevelpandjes gelegen. Dat gaan we vandaag wel doen. Als ik aan Blokzijl denk, dan denk ik ook aan “Kaatje aan de Sluis”, een bekend restaurant, waar ik nooit heb gegeten. Daar moet verandering in komen. Ik stel aan  Roy voor daar te gaan eten. Ik trakteer. Dat wordt vanavond een sterrendiner.

Roy vindt dat bij een sterrenlunch en een sterrendiner ook een sterrenontbijt hoort. Hij nodigt mij uit voor het ontbijt in Hotel Librije.
Na ons sterrenontbijt vertrekken we om kwart voor tien. We gaan niet terug naar de IJssel, maar varen het Zwarte Water op richting Zwartsluis. Ik heb nooit eerder op het Zwarte Water gevaren. Het is prachtig breed, omringt door uitgestrekte rietvelden en we zien veel waterlelies.

Om half twaalf gaan we bij Zwartlsuis door de sluis en varen we de Arenbergergracht op. Hier is het begin van het Nationaal Park Weerribben-Wieden, het grootste moerasgebied van Noord West Europa.

Als we om kwart over twaalf bij de brug van Ronduite komen, is de brugwachter lunchen. Wij wachten met eten totdat we in Blokzijl zijn. We zijn nog vol van het Librije ontbijt. Via de Beulakerwijde, de Walengracht, het Giethoornse Meer, de Valse Trog en het Noorderdiep, komen we om kwart over twee aan bij de sluis van Blokzijl.

Na de sluis varen we de havenkom van Blokzijl binnen. We zien een mooie plek en ik vaar er rustig naar toe. Plotseling zie ik links iemand voorbij schieten en ons plekje inpikken. Na acht weken op de Antje Elisabeth, maak ik me niet zo snel druk en we zoeken en vinden een andere, eigenlijk veel betere plek tegenover de gevelpandjes.

We lunchen met lekker brood van de Zwolse sterrenbakker en beleggen het met heerlijke zelfgemaakte Librije bramenjam en pindakaas.

We wandelen door het mooie vestingstadje. ’s Avonds genieten we bij Kaatje van de derde “ster” van deze dag.


Blokzijl

En nog een keer






Dag 62, donderdag 12 juli

Na het ontbijt bestuderen we het weerbericht voor het IJsselmeer voor de komende dagen. De verwachting voor vrijdag is redelijk gunstig en daarom besluiten we vandaag naar Lemmer te gaan. Daar maken we dan morgen de definitieve keus voor het IJsselmeer of als alternatief de langere route door de kanalen van de Noordoost Polder.

We moeten eerst een stukje terug. Om negen uur zijn we voor de tweede keer in 24 uur door de sluis van Blokzijl. Ik kom nu op een stuk van de route die ik de eerste week van de reis ook met Henk en Korrie heb gevaren. Na het Giethoornse Meer varen we eerst door Muggenbeet en daarna door Kalenberg. In de Heuvengracht passeren we de plek waar ik de derde dag van deze reis met Korrie en Henk heb overnacht. Om elf uur zijn we bij Ossenzijl  verlaten we de Weerribben en de zo mooie Kop van Overijssel. Na de Linthorst-Homansluis varen we Friesland binnen. In Echternabrug komen we langs het “Turfskip”, het bedrijf waar Annelies en ik een aantal keren een boot hebben gehuurd. Even later zie ik de “Pollux” langs varen, één van de huurboten uit de vòòr Antje Elisabeth tijd.

Als om één uur de lunchtijd voor de brugwachter van Echternabrug voorbij is, kunnen we onder de brug door en varen we het Tjeukemeer op. Er staat een straffe westenwind en omdat we pal naar het westen varen, krijgen we nogal wat water over de boeg. De Antje Elisabeth geniet en wij worden gelukkig niet nat.

Via de Grote Brekken varen we om kwart over twee Lemmer binnen. Eindelijk zien we dat het zomerseizoen toch begonnen is. Er heerst een gezellige drukte en de brug en de sluisdeuren in het centrum gaan continue open en dicht. Wij vinden een plekje tussen de sluis en de brug en liggen voor de deur bij het voor Annelies en mij zo vertrouwde bitterballenterras.


Daar gaan we naar toe!


Brug, kerk en bitterballenterras vanaf de boot

De sluisdeur voor morgen

1 opmerking:

  1. En hoe lekker was het ontbijt bij de Librije?
    Dat je hun lekkere jam verpest met pindakaas.Jammer. Ik ben benieuwd hoe je het eten bij Kaatje vond, de meningen zijn zeer verschillend.
    Geef een seintje als jullie door of langs Flevoland varen komen we even zwaaien volgens voorspellingen in de regen.
    Als we boodschappen doen, zetten we Henk zijn mobiel aan. Een goede en gezeellige dag morgen.
    Neem wat zon mee.

    Hartelijke groet,

    Henk en Korrie

    BeantwoordenVerwijderen